Pentru Adrian Săcuiu, decizia înființării firmei Volt a venit natural, dată fiind evoluția rapidă a tehnologiei, cât și faptul că România este parte a Europei, iar segmentul mobilității electrice va crește automat pe plan local. El a beneficiat de experiența și expertiza fratelui său, Cătălin Săcuiu, care a părăsit un job bun, de inginer la Jaguar în Anglia, după mai bine de patru ani, pentru a investi în firma importatoare de stații de încărcare mașini electrice. Asocierea cu EVBox, unul dintre liderii mondiali ai pieței soluțiilor de încărcare, le asigură succesul pe piața locală, spun cei doi.

Olandezii de la EVBox au fost preluați în anul 2017 de Engie, într-un moment în care erau liderii pieței europene, cu 40.000 de stații în funcțiune la nivel mondial. În prezent, numărul stațiilor EVBox active a crescut la circa 65.000. Iar în România, chiar dacă lucrurile se mișcă mai greu, proiectele nu vor întârzia prea mult: se așteaptă investiții în special din partea municipalităților, care beneficiază de finanțări nerambursabile în valoare de 90% din proiecte.

”Am observat tendința de creștere din acest segment și am decis să punem bazele acestei afaceri în 2016, când piața din România nu era foarte dezvoltată. Între timp am căpătat experiență și avem expertiza necesară pentru a oferi nu doar aparatură, ci și consultanță în diverse proiecte”, spune Adrian Săcuiu.

Cei doi au căutat un furnizor care să fie de încredere și să fie foarte fiabil, să ofere o experiență cât mai plăcută și mai facilă utilizatorului final.

”Am abordat câteva companii, dar EVBox ni s-a părut cea mai interesantă. După multe tatonări, ne-am întâlnit la sediul lor din Amsterdam, chiar și cu CEO-ul, Kristof Vereenooghe, în 2016, iar în 2017 am semnat contractul”, spune el. Astfel, Volt a devenit re-seller autorizat EVBox. ”Noi putem să oferim proiecte la cheie: consultanță pentru proiect, furnizare stații, instalare, servisare, mentenanță. Dacă vorbim de instituții publice, ne ocupăm și de partea de autorizații și aprobări, în așa fel încât clientului să-i fie cât mai ușor să instaleze o stație electrică.” În prezent Volt are în lucru câteva proiecte locale, inclusiv în cadrul unor primării și hoteluri, dar și clienți mici, care predomină în vânzări în momentul actual. ”Discuțiile cu marile companii și instituții sunt de lungă durată, în special sunt necesare finanțările.”

Stațiile oferite de Volt diferă, acoperind o gamă largă de clienți și viteze de încărcare. Acestea pot fi controlate online. Stațiile dedicate persoanelor fizice, din seria Home Line, costă între 700 și 1.500 de euro, în funcție de dotări.  Clienții pot alege controlul RFID și management prin internet și chiar dacă mulți nu optează de la început pentru aceste variante, ulterior își dau seama de utilitatea lor și cer o actualizare. ”De aceea, consultanța include o prezentare clară a noutăților tehnologice.”

Noul model al stației Home Line, numit acum Elvi, include o dotare unică a stațiilor de încărcare pe piața din România, și anume posibilitatea de upgrade a capacității de încărcare doar prin simpla înlocuire a cablului de încărcare (atât timp cât instalația electrică permite).

Aceasta este extrem de utilă pentru cei care dețin o mașină plug-in hibrid și vor ca pe viitor să o înlocuiască cu una full electrică.

Stațiile din segmentul Business Line comunică între ele și au facilități de economisire inteligentă a energiei – de pildă, își împart energia dintr-o anumită parcare, astfel încât să nu depășească posibilitățile rețelei. Costul mediu al unor stații Business Line variază între 1.000 și 2.800 de euro, fără TVA. Stațiile publice costă, în medie, între 4 și 5.000 de euro, cu opțiuni antifurt și antivandalism. Stațiile fast charge încheie topul clasamentului produselor Volt, la un cost mai ridicat, de 21-25.000 de euro, fără TVA. Centrul de informare aflat pe site-ul www.volt.com.ro contine ghidul complet de utilizare al acestor stații de încărcare , inclusiv costul estimativ al unei încărcari electrice.

”Stațiile fast-charge sunt mai indicate pentru benzinării, pentru că încarcă cu o putere foarte mare într‑un timp foarte scurt. O baterie de 40 kW se încarcă în circa 30-40 de minute.”

Clienții casnici și business-urile mici s-au mișcat mai repede, achiziția fiind efectuată foarte rapid. Companiile mari și instituțiile publice închid însă un contract în circa șase luni. ”Suntem în discuții cu numeroase municipalități. În mare parte, clienții provin din categoria utilizatorilor casnici și a micilor companii. Însă noi abia am intrat pe piață, la finalul anului 2017. Cu toate acestea, am reușit într-o perioadă de timp destul de scurtă, sa ne facem prezenți în topul furnizorilor de stații de încărcare, având echipamente instalate în multiple orașe ale țării precum București, Brașov, Timișoara, Cluj, Ploiesti, etc.”

Piața de stații de încărcare din România este dominată de doi-trei jucători mai mari, iar în total sunt șapte companii importante. ”E bătaie destul de mare. Creșterea din 2018 a vânzărilor de mașini electrice este foarte mare, iar cererea de stații va crește. Din 2019 va crește și numărul de modele electrice diversificate”, spune Adrian Săcuiu.

Pe măsură ce companiile caută variantele optime pentru raportul cost-venituri, diversificarea tehnologică adusă prin programe de cercetare continuă, va reduce costul mașinilor, oferind pieței noi modele și baterii mai ieftine, explică el.

Un avantaj pentru România l-a reprezentat și programul Rabla Plus, Ministerul Mediului oferind 10.000 Euro pentru achiziția unui vehicul electric și 4.500 Euro pentru un model plug-in hibrid.

Municipiile reședință de județ beneficiază de o finanțare nerambursabilă de 90%, iar proiectele municipale sunt vizate din ce în ce mai mult de toți jucătorii. În prezent, în România există doar 200 de amplasamente publice de încărcare, cu una sau mai multe stații, dintre care 54 sunt cu încărcare rapidă, conform plugshare.com.

”Pentru 2019 așteptăm cel puțin o dublare a vânzărilor de mașini electrice și hibride plug-in comparativ cu 2018. Estimăm că se va continua această tendință, de dublare sau triplare a vânzărilor până în 2020, când am putea întâmpina o mică problemă – există posibilitatea încetării programului Rabla Plus și probabil vom vedea atunci o scădere. Însă legislația restrictivă pentru tehnologiile poluante – de exemplu, nu va mai fi voie să intri cu anumite mașini în orașe –, dar și scăderea costurilor – de pildă, bateriile devin mai ieftine cu 16% în fiecare an, conform Bloomberg – ar putea compensa lipsa subvențiilor. Apoi, apar modele mult mai interesante și cu opțiuni din ce în ce mai bune. Mulți producători renunță la producția de autoturisme clasice, cum ar fi Volvo”, a conchis Adrian Săcuiu.

Vânzări de trei ori mai mari

Vânzările de autoturisme electrice și hibride plug-in din România au crescut la 957 de unități în primele nouă luni ale anului curent, de peste trei ori mai mult față de perioada similară a anului trecut, arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Autoturismele verzi continuă să beneficieze de o cerere ridicată în acest an, mai ales pe fondul stimulentelor acordate prin programul Rabla Plus.