Interviu cu David-Sebastian Stein,  Managing Partner Signium-Stein & Partner, Membru al Consiliului Director Global

Signium – Stein & Partner este o companie de familie la a doua generație, fondată în București de Werner E. Stein acum mai bine de 27 de ani, care face parte dintr-o rețea globală de Executive Search și Leadership Advisory. De-a lungul timpului am reușit să ne menținem într-o poziție fruntașă pe piața românească, fiind de încredere, profesioniști și adaptându-ne serviciile de consultanță atât la nivel internațional, cât și local. Obiectivul nostru a fost întotdeauna ca atât clienții noștri, cât și candidații să aibă o experiență pozitivă de lucru cu noi.

Care este viitorul industriei de Executive Search și cum vă pregătiți pentru asta?

Ne bucurăm să observăm o evoluție în sectorul de consultanță, care se îndepărtează de la căutarea clasică de directori și se îndreaptă spre consultanța în leadership. Cu alte cuvinte, recrutarea de manageri face parte din Leadership Advisory. Acest lucru înseamnă că nu mai luăm în considerare doar o nevoie specifică, precum plasarea unui Director General cu experiență în industria x. În prezent, în fiecare proiect analizăm în ce fază a ciclului de viață se află compania, ce competențe există deja în organizație și strategia cu care compania ar dori să își atingă obiectivele pe termen mediu și lung.

Astfel, am dezvoltat servicii care completează activitatea de recrutare, soluții de leadership, cum ar fi alinierea strategică a tuturor părților interesate cu privire la competențele de leadership necesare, planificarea succesiunii la diferite niveluri, evaluarea și dezvoltarea talentelor în cadrul companiei, un diagnostic al culturii organizaționale și al nivelului de angajament al echipelor existente.

În acest fel, învățăm să identificăm împreună cu clientul nevoile reale ale organizației din perspectiva capitalului uman și suntem un partener de discuții în dezvoltarea strategiei de leadership a companiei.

Cum vedeți piața românească și nivelul managementului românesc după 27 de ani de activitate în domeniul recrutării de executivi?

Avem o mare încredere în Europa de Est și ne bucurăm de progresele pe care le observăm an de an în întreaga regiune. Eu și tatăl meu am crescut în Europa de Vest, așa că știm care sunt avantajele și dezavantajele ambelor regiuni. Aici se întâmplă multe lucruri bune - idei, agilitate, adaptabilitate, care sunt esențiale în zilele noastre, atât în dezvoltarea tehnologică, cât și pe toate celelalte planuri de business. Vedem profesioniști din ce în ce mai buni, tineri lideri competitivi și orientați spre performanță, deci cred că nivelul managementului local și al pieței va crește foarte mult.

După ce criterii vă ghidați în recrutarea de manageri?

Rolul nostru nu mai este doar de a identifica candidații potriviți de pe „piață”. Ne vedem mai degrabă ca niște consilieri, susținători și parteneri pe termen lung pentru clienții noștri în identificarea celor mai potrivite soluții de leadership. Prin urmare, este important să se înțeleagă modelele de business, mediul concurențial și strategia, astfel încât să traducem toate acestea în competențe necesare. Noi suntem cei care facem legătura între nevoile și cerințele companiilor din perspectiva capitalului uman, dorințele părților interesate, așteptările candidaților și realitatea pieței - din păcate, profilul ideal pentru o anumită companie nu este întotdeauna disponibil, așa că trebuie să lucrăm împreună pentru a găsi noi soluții.

Cum au fost ultimii doi ani pentru Signium – Stein & Partner?

La fel ca pentru toți ceilalți, a fost o perioadă dificilă, dar suntem foarte fericiți și recunoscători că am obținut rezultate foarte bune din perspectivă de business. În plus, am folosit acest timp pentru a consolida echipa și în prezent avem oameni foarte competenți, bine pregătiți la toate nivelurile - de la Researcheri la Parteneri. Suntem un mix interesant de oameni veniți din sectorul de resurse umane, persoane care au lucrat exclusiv în Executive Search și venite din zona de business. Acest lucru ne asigură o bună cunoaștere a mediului de afaceri și ne permite să acoperim o gamă largă de industrii.

Pe de altă parte, din 2020 facem parte din rețeaua globală Signium, unul dintre parteneriatele de top în Executive Search și Consultanță în Leadership la nivel mondial, cu aproape 70 de ani de experiență și prezență în peste 30 de țări. În prezent suntem în proces de rebranding, urmând să finalizăm tranziția de la Stein & Partner către Signium până la sfârșitul anului. Acest parteneriat ne ajută să extindem capabilitățile, îmbinând abordarea antreprenorială a unei firme de familie cu expunerea globală pe care o avem prin intermediul rețelei. Totodată, valorile Signium se potrivesc foarte bine cu ale noastre și ne încântă faptul că putem contribui la dezvoltarea multiculturală a rețelei și la elaborarea celor mai eficiente soluții pentru clienții noștri, bazându-ne pe inteligență și intuiție.

La nivel personal, sunt de asemenea onorat că am fost ales să fac parte din board-ul director al Signium, alături de patru colegi din Africa de Sud, Polonia, Portugalia și Germania. Responsabilitățile noastre în următorii 3 ani, cât este mandatul, țin de decizii administrative, coordonarea membrilor și dezvoltarea business-ului întregii rețele. Este o onoare cu atât mai mult cu cât „Stein & Partner” este un membru relativ nou, iar încrederea pe care mi-au arătat-o mă responsabilizează și mai mult.

Unul dintre obiectivele anunțate de Signium – Stein & Partner este legat de expansiunea în regiune. Care este statusul și ce planuri aveți pentru 2022?

În prezent, avem mai multe birouri în regiunea CEE, iar compania care se înființează în prezent la Viena va fi a doua cea mai importantă după București. Strategia noastră rămâne aceea de a ne concentra în primul rând pe aceste două companii și de a ne dezvolta apoi și în celelalte țări. În ultimii ani, am avut mai multe proiecte în întreaga regiune a Europei Centrale și de Est, cum ar fi Serbia, Ungaria, Croația, Bulgaria, Bosnia și Republica Cehă, și intenționăm să înființăm birouri separate și în unele dintre aceste țări.

Ne așteptăm ca biroul nostru din Viena să crească semnificativ în 2022 și vom dezvolta acolo competențe și know-how pe care le vom exporta și în alte țări din Europa de Est. În plus, Signium-Stein & Partner România este un centru de servicii important pentru rețeaua regională și poate în viitor și pentru cea globală; aici au loc primele discuții despre implementare.

Ne bucurăm, de asemenea, de un alt ajutor important în regiune: Consiliul Consultativ, pe care l-am înființat în urmă cu 15 ani și care este compus din profesioniști seniori foarte diverși, cu o experiență solidă în Europa Centrală și de Est. Ne întâlnim o dată pe an pentru a împărtăși cunoștințe și perspective despre regiune și diferitele situații cu care ne confruntăm. În plus, luăm legătura unii cu alții pe parcursul anului atunci când apar problemele legate de proiecte, facem schimb de idei și primim cel mai bun sprijin.

Apreciem că și pe parcursul procesului de aderare a Stein & Partner la rețeaua Signium, membrii Consiliului au fost alături de noi, am simțit din partea lor un real sprijin chiar și de la distanță. Anul acesta ne vom întâlni din nou la Viena, în noiembrie, dacă constrângerile pandemice ne vor permite, și așteptăm cu nerăbdare reuniunea anuală și schimbul de experiență după un an de pauză, cauzat de Corona. Va fi o reuniune specială.

După 27 de ani de activitate, spuneți-ne care sunt cele mai mari provocări în această profesie, dar și ce vă aduce cele mai mari satisfacții

Suntem norocoși să lucrăm în această industrie, deoarece simțim că activitatea noastră are sens și impact real. Ajutăm business-urile să se dezvolte, să facă lucrurile mai bine, unele dintre ele având relevanță foarte mare în mediul de afaceri local. Când clienții noștri implementează soluții propuse de noi de care beneficiază nu numai investitorii și managementul, dar și angajații și comunitatea, este o satisfacție enormă. În același timp, ne sprijinim intensiv candidații în atingerea obiectivelor lor profesionale și avem un respect deosebit față de toți cei cu care interacționăm.

Această industrie este extrem de dinamică și toți cei care devin adevărați profesioniști în domeniul Executive Search & Leadership Consulting o fac cu mult entuziasm, dar și cu multă flexibilitate în modul de lucru și sub presiunea constantă a termenelor limită. Nu este ușor să „jonglezi” cu atât de multe sectoare, poziții, cerințe și așteptări, așa că sunt mândru că, împreună cu echipa noastră, reușim să obținem rezultate excelente în majoritatea proiectelor coordonate.

Un interviu de Ioan Dornescu