Cu mentalitate germană, dar înclinată nu doar spre performanță, ci mai ales spre oameni, modest, dar în același timp ferm, Marco Hößl este CEO al Kaufland România și Republica Moldova, fiind liderul unei echipe puternice, de peste 15.000 de angajați.
În timpul mandatului lui Marco, Kaufland România, numărul 1 pe piața locală de retail, a devenit primul lanț de hipermarketuri care a depășit cifra de afaceri de 2 miliarde euro, devenind una dintre singurele trei companii care au atins această etapă de dezvoltare, în România.
Marco are o viziune ce promovează sustenabilitatea ca parte integrantă a business-ului, abordare care a adus echipei titlul de „Cea mai responsabilă companie din România” (CSR Index) timp de trei ani la rând.
Și-a început cariera în retail acum mai bine de 15 ani, ocupând diferite poziții, cu responsabilități atât la nivel național, cât și internațional. El vorbește limba română și simte că România este a doua casă.
Marco spune: „când se întâmplă greșeli, mă uit mai întâi în oglindă. Dar când avem succes, mă uit pe fereastră, știind că a fost meritul echipei mele”.
Agenda liderului companiei numărul 1 în retail este zi de zi plină de provocări cât mai diverse, toate într-un ritm alert, iar acest an nu a făcut excepție.
Cu o experiență de 15 ani pe piața românească, Kaufland este lider al pieței de retail și unul dintre cei mai mari angajatori din mediul privat. Care a fost răspunsul companiei la criza generată de pandemie, pentru susținerea comunității și a mediului de business?
Pandemia ne-a arătat mai multe lecții tuturor.
Pentru noi, a fost în primul rând un test de echipă: suntem suficient de buni încât să ne adaptăm peste noapte? Și apoi, a doua zi, să o luăm de la capăt? Și apoi, iar? Ce ne-a ajutat este că suntem obișnuiți cu un astfel de ritm rapid în retail și avem o echipă bună, care contează foarte mult. Unii își dau seama abia în astfel de momente ce important e să ai oameni buni lângă tine.
Se spune că prietenul la nevoie se cunoaște. De aceea, pandemia a fost și un test de angajament: suntem suficient de buni încât să nu ne îngrijim doar de noi, ci să demonstrăm, mai ales în astfel de momente, că misiunea noastră de a fi alături de oameni este reală?
O companie trebuie să își recunoască rolul pe care îl are nu doar în business, ci și în societate. Avem un rol – și un impact - mai mare în viețile clienților decât credem.
Pandemia ne-a reconfirmat tuturor asta. Companiile sunt puternice și atunci când nu se îndreaptă doar spre sine, ci pot fi un sprijin, în momente de cumpănă, pentru toți cei din jur.
Ne-am uitat în jur: sunt angajații care au nevoie de tine. Sunt clienții, care se bazează pe tine, că vei face totul ca magazinele să fie sigure, deschise și fără rafturi goale. Este comunitatea, cu grupuri de oameni vulnerabili: vârstnici, persoane cu dizabilități, medicii eroi. Sunt furnizorii mici, cu care lucrăm zi de zi, și care oricine înțelege că nu pot trece ușor peste blocaje sau crize. Sunt autoritățile, la care poate nimeni nu se gândește.
Am fost alături de fiecare. De angajați, cu măsuri prompte, sprijin permanent, instrumente dedicate de informare, recunoașterea eforturilor și bonusuri.
De comunitate, cu numeroase proiecte pornite imediat, pentru diminuarea efecte negative provocate de Covid-19, care sunt foarte variate. Nu ne-am oprit la primele donații. Nevoia e mai mare decât niște gesturi punctuale. Până acum, am finanțat investiții de peste 2 milioane de euro și mai este nevoie.
De partenerii noștri în nevoie, furnizorii mici și mijlocii, pe care i-am plătit mai repede decât termenele, la 3 sau 7 zile.
De autorități, cărora le-am transferat toate taxele în avans, pentru a susține re-echilibrarea economiei.
De clienți, prin demonstrarea seriozității și a încrederii clădite în timp: măsuri prompte, la cel mai înalt nivel de siguranță și suplimentate frecvent, precum și prin campanii de educare și responsabilizare. Prin lansarea unor servicii noi: extinderea platformelor de comenzi online cu livrare la domiciliu, în mai multe orașe, dar și în mediul rural și un program special pentru persoanele defavorizate, cu livrate gratuită acasă.
Cred că retailul ajunge tot mai profund într-o zonă în care nu mai poate fi vorba doar despre raportul tranzacțional între client și magazin. Retailul înseamnă relație activă, responsabilitate față de oameni, de mediu, înseamnă atât business, dar în aceeași măsură și decizii umane.
Cred că de aici înainte vom asista în mod continuu la acest „rebranding” al companiilor, care vor înțelege că sunt, sau pot fi, un model, un adevărat pilon de susținere al societății și economiei.
Ce măsuri ați implementat pentru continuarea activității în condiții de siguranță?
Siguranța nu este scumpă: este neprețuită. Și un proverb german de care sunt atașat spune că ,,un pic mai târziu poate fi mult prea târziu”.
De aceea, ce a contat a fost că măsurile de siguranță au fost implementate rapid. Și suplimentate, pe măsură cu evoluția situației. În astfel de momente, rapiditatea de acțiune nu doar că face diferența, dar, uneori, chiar poate salva vieți.
Măsurile luate sunt foarte exigente la nivelul pieței. Pe lângă ce se vede în magazine, stațiile de dezinfectare, igienizările frecvente, bulinele de distanțare, geamurile de plexi de la case și echipamentele de protecție, o măsură pe care nu am neglijat-o a fost responsabilizarea – clienților, angajaților, de a avea grijă de ei și de cei din jur.
Siguranță înseamnă și asigurarea clienților că totul va fi în ordine și suntem în control, suntem acolo pentru ei. De aceea, încă de la început, am înțeles că rolul pe care îl avem este mai mare: acela de a asigura aprovizionarea populației în orice scenariu. De aceea, multe echipe au muncit neobosit să fim pregătiți cu soluții pentru orice, și să avem spații sigure.
Cum au evoluat vânzările companiei în actualul an financiar și care sunt previziunile pentru 2021?
2020 înseamnă un an alert, plin de provocări cu care nu ne întâlnim zi de zi, dar unul în care am muncit cu deosebită implicare și dedicare, nu doar pentru a reacționa, ci pentru a fi un model.
Suntem în dezvoltare și nu am apăsat frâna - dimpotrivă, ne-am extins în continuare și chiar am accelerat unele planuri, cum ar fi dezvoltarea rapidă a business-ului online și deschiderea de noi magazine, iar acest lucru va însemna ani pe creștere.
Care sunt planurile de dezvoltare pe piața locală și ce buget de investiții veți aloca pentru extinderea rețelei?
Vom continua să investim în România.
Am dublat bugetul de investiții față de anul trecut, la 300 milioane de euro, pentru extinderea rețelei, tehnologii noi și modernizări.
2020 în planurile noastre înseamnă și un ritm accelerat de expansiune, ce vizează deschiderea a cel puţin zece magazine noi. E o viziune valabilă pentru fiecare din următorii ani.
În vară ați anunțat că veți crea 1.000 de noi locuri de muncă până la începutul anului viitor. Cum se desfășoară procesul de recrutare și câți angajați aveți în prezent?
Kaufland înseamnă o echipă mare și pentru mine a doua familie. Una mare! Avem o echipă de aproximativ 15.000 de colegi, de care sunt foarte mândru și care au dovedit o implicare extraordinară în aceste momente de grea încercare pentru noi toți. Sunt niște adevărați eroi colegii mei.
Mereu facem angajări, fiind în permanentă extindere. Avem un proiect în derulare acum prin care vrem să angajăm 500 de persoane cu dizabilități.
Kaufland e un loc bun în care să crești. Multe companii caută doar eficiență și rezultate, dar poate ce trebuie să avem în vedere cu adevărat este inspirația și auto-îmbunătățirea constantă, astfel încât să fim un real ajutor pentru echipele noastre și să îi sprijinim ca împreună să putem oferi ceva valoros mai departe, prin munca noastră. Spun mereu: cel care a încetat să-și dorească să fie mai bun, acela a încetat deja să fie bun.
Conduceți operațiunile Kaufland din România de 5 ani. Care au fost cele mai mari importante momente ale mandatului dvs.?
Pentru mine, momentele cele mai importante sunt cele în care, prin proiectele noastre, reușim să facem diferența în viețile oamenilor. Asta înseamnă mai mult decât a avea un business, locuri de muncă, a plăti taxele. Este vorba despre a fi un bun vecin și o resursă pe care oamenii din jurul nostru se pot baza.
Atunci când obținem asta, nu pot fi mai mândru de ceea ce facem aici, zi de zi.
Personal, sunt mândru de toate proiectele de sustenabilitate lansate în ultimii ani. Multe dintre ele sunt premiere. Am reușit să reinventăm conceptul clasic de magazin. Acum este un loc unde poți să fii responsabil: reciclezi ușor, înveți despre asta și primești sprijin să ai un stil de viață eco. Nu e ușor să vii cu soluții sustenabile, într-o lume sufocată de plastic și poluare. Dar mă bucur când reușim. Și în ultimii 3 ani avem multe rezultate extraordinare în acest sens.
Un alt moment important a fost cel în care am văzut că atunci când am plecat în concediu câteva zile, colegii nu m-au sunat. Asta înseamnă să fii un manager bun și să ai o echipă bună.
Sunt bucuros când colegii mei au curajul să vină cu idei noi și își asumă responsabilitatea pentru ele. La Kaufland am cultivat o abordare deschisă în ceea ce privește greșelile. Fiecare are libertatea de a veni cu ceva nou, care să îmbunătățească ceva. Greșeala are puterea de a te face să evoluezi. Atunci când toți cred în asta, înseamnă că creștem cu adevărat.
Cum arată o zi obișnuită de „muncă la birou”, în actualul context? La finalul programului, cum vă petreceți timpul liber, care sunt hobby-urile și pasiunile dvs.?
Deși nu credeam, această perioadă ne-a învățat câte ceva nou despre noi înșine. Că suntem mai puternici decât credem. Ne putem adapta oricăror condiții noi. Cred că fiecare dintre noi este echipat cu ceea ce trebuie pentru a trece cu bine peste orice, doar că unii nu știu încă asta.
Pentru mine, munca este la fel de dinamică și am un program constant. Aplic tehnici precum „power hour”, mindfulness business, și îmi încep fiecare zi la ora 6 dimineața cu 25 de minute de meditație. Disciplina și rutina sunt foarte importante. Cred că oricum ar arăta ziua noastră, nu trebuie să lipsească sursele de inspirație, pe care le găsim în pasiuni, citit, sport sau conversații cu ceilalți. Ele ne țin motivați și o sursă de energie și pentru cei din jur. Pasiunile mele au în centru familia: soția și cele două fetițe ale noastre alături de care încerc să redescopăr lumea, prin ochii lor, odată cu ele.
Un interviu de Ioan Dornescu