Interfața dintre diferitele moduri de transport (intermodal) este cunoscută în limbajul de specialitate ca terminal de transbordare. Există multe avantaje ale transportului intermodal, precum creșterea numărului de transporturi, deci livrarea rapidă și la timp a mărfurilor, în cele din urmă reducerea costurilor, etc. Acest nou terminal de transbordare (transport rutier-feroviar) pentru produsele agricole se află de puțin timp în Dornești (județul Suceava), în apropierea graniței României cu Ucraina. O investiție românească de peste 10 milioane de euro. „După izbucnirea războiului din Ucraina, operatorii feroviari din cadrul Grupului Grampet au contribuit substanțial la fluidizarea traficului și reactivarea principalelor coridoare de pe axa nord-sud, asigurând transportul a peste 1,5 milioane de tone de mărfuri către Ucraina“. Dornești-ul va permite astfel transportul a 240.000 de tone de cereale pe lună, se arată în continuare în comunicatul companiei Grampet S.A. înființată în 1999, cu sediul în București, care a fost prezentat de către agenția de presă AGERPRES la 4 aprilie 2024. „Este o realizare remarcabilă pentru Grampet, dar și pentru România și dorim să mulțumim partenerilor noștri ucraineni și tuturor celor implicați în finalizarea proiectului”, a declarat Gruia Stoica, Președinte și Fondator al Grupului Grampet, un „ bărbat energic, ambițios, încrezător în sine și mândru”, a scris corespondentul vienez Andreas Mihm al Frakfurter Allgemeine Zeitung în iulie 2022.

Terminalul din Dornești este proiectat pentru funcționare permanentă. Dotat cu o capacitate maximă de 3 milioane de tone, o stație de încărcare a vagoanelor (128 de metri lungime) și o stație de descărcare (120 de metri lungime) care să permită încărcarea/descărcarea simultană a opt vagoane, Dorneștiul devine cuvântul de ordine al modernizării dorite în companie. Noile facilități sunt similare cu cele ale terminalelor din porturile maritime și fluviale, permițând transportul produselor fără pierderi de calitate și cu capacitate maximă, respectiv 500 de tone pe oră, se poate citi din comunicatul de presă.

Grampet este acum lider de piață în Europa Centrală și de Sud-Est, operând transport feroviar de marfă, construcție, reparare și modernizare a materialului rulant, producție de piese de schimb, închiriere de material rulant, transbordarea mărfurilor, servicii logistice, precum și soluții informatice inovatoare pentru operatorii feroviari, etc.

 

Dr. Alex Todericiu